Der var virkeligt noget at kæmpe for, da Danmarks Naturfredningsforening i 2015 lancerede en af de største kampagner i foreningens mere end 100-årige historie – kampagnen for Danmarks kyster.

En bred vifte af bevægende videofilm, skarpe tweets, nøgtern presse og glødende debatindlæg. Talrige henvendelser til politikerne på både Christiansborg såvel som på rådhusene ude i landet. Det hele knyttet sammen på hjemmesiden 300.meter.dk, der stod klar til at modtage de første underskrifter for at beskytte vores kyster.

Udsalg af kysterne

Det var i de sidste timer. Regeringen havde lagt sin plan om liberalisering af kystbeskyttelsen frem. Nu stod kommunerne i kø for at bygge i vandkanten og entreprenørerne lagde hotelplaner a la Solkysten.

Men kystkampagnen bredte sig og i takt med, at det gik op for danskerne, at regeringen ønskede at sælge ud af landets sidste store vilde natur – de spektakulære kyster – for at kunne udstykke byggegrunde, strømmede underskrifterne med stadig større hast ind på 300.meter.dk. Budskabet var forstået.

- Vi opdagede hurtigt, at vi ikke stod alene. Der var en overvældende opbakning, og de mange underskrifter gav foreningen en stærk stemme i den politiske debat. Med kampagnen viste vi, at man stadig kan bruge traditionelle metoder som underskriftindsamlinger - det væsentlige er at ramme en relevant sag på det rette tidspunkt. Det havde vi, siger Lene Smith, medlemschef i Danmarks Naturfredningsforening.

I kampagnens syvende måned fik ”Vi Redder Kysterne – vil du være med?” for alvor fart. Her trodsede titusindvis af danskere vinterregn og bidende blæst for sammen at slå en ring af ild omkring kysterne. I januar 2016 blev klit efter klit blev oplyst af fakler. Underskrifterne strømmede ind.

Politikerne lyttede

Det kunne politikerne ikke sidde overhørig. Derfor endte en række partier på Christiansborg med at indgå en aftale, der blandt andet indebærer, at strandbeskyttelseslinjen på 300 meter bevares, og at den kystnærhedszone på 3 kilometer, der beskytter kystlandskabet når kommunerne planlægger, opretholdes. Samtidigt sættes planerne om flere store forsøgsprojekter ved kysterne på en foreløbig pause.

Kampagnen formåede ikke blot at sikre de frie kyster, men gav også foreningen en lang række nye medlemmer. Danmarks Naturfredningsforening er Danmarks største grønne organisation med tæt på 130.000 medlemmer og lokalforeninger i samtlige kommuner.

- Vi er stolte af at få Fundraisingprisen og vil gerne dele den med de mange tusindvis af mennesker, der var med til at give kampagnen styrke og naturen en stemme, siger Lene Smith.

Bag prisen står ISOBRO, der er en sammenslutning af en lang række velgørende organisationer i Danmark.
Fundraisingprisen udløser fortrinsvist æren og branchens hyldest. Blandt de øvrige nominerede var blandt andre Folkekirkens Nødhjælp, Danske Hospitalsklovne og SOS Børnebyerne.