Når danskerne fyldte indkøbskurvene i oktober, var mere end hver 8. fødevare økologisk. Der blev solgt 22 procent flere øko-varer i forhold til oktober sidste år, viser tal fra Coop.

Dermed sikrer Danmarks Naturfredningsforening og Coops fælles kampagne Øktober det største øko-salg nogensinde.

- Det er fantastisk, at stadig flere danskere tager økologien til sig, for det gavner jo både dem selv, naturen og drikkevandet, siger Ella Maria Bisschop-Larsen, der er præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

DN anslår, at det øgede øko-salg svarer til at spare naturen, miljøet og grundvandet for omkring ti ton sprøjtegift.

- Økologi er blevet hverdag i hele landet, og vi er meget stolte af, at Øktober har været den mest økologiske måned til dato, siger Coops CSR-chef Thomas Roland.

Økologi er allemandseje

I oktober gik Danmarks Naturfredningsforening og Coop sammen om Et Sprøjtefrit Danmark. De omdøbte måneden til Øktober og satte fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ til ikke-økologiske fødevarer.

alt
Michael Ohmsen
Presseansvarlig kampagner

Coop så i kampagnemåneden en ekstra stor interesse for økologi i hele landet. Butikkerne med størst fremgang var Fakta og Dagli’Brugsen, der er mest udbredte i mindre bysamfund. Mens kommunen med størst fremgang i begyndelsen af kampagnen var Lemvig, hvor øko-salget steg med hele 38 procent.

- Det viser, at forskellen mellem land og by udligner sig. Og økologi er blevet allemandseje, siger Thomas Roland.

- Øktober-kampagnen har sat økologi og sprøjtegift på dagsordenen og givet mange danskere stof til eftertanke. Vi har været meget glade for samarbejdet med Coop, fordi det giver muligheden for at påvirke danskerne netop dér, hvor de træffer valget, om det skal være økologisk, siger Ella Maria Bisschop-Larsen.

Øko-salget vil blive ved med at stige

Øktober-kampagnen bygger videre på en klar tendens: Danskerne vil have økologiske fødevarer.

Øko-salget er steget hvert år de seneste ti år, og det fortsætter højst sandsynligt. Ny forskning fra Aarhus Universitet viser nemlig, at økologien hænger ved. Begynder du at købe økologiske varer, vil du fortsætte med det og endda købe endnu mere økologi.

- Med Øktober tager vi forskud på fremtiden, for jeg er ikke i tvivl om, at økologi fremover vil fylde meget mere på vores tallerkener, siger Thomas Roland.

Også landbruget og politikerne har fanget budskabet og er klar til at følge med efterspørgslen.

1.000 landmænd vil være økologer

Næsten 1.000 landmænd har i år søgt om støtte til at omlægge til økologi eller udvide deres økologiske areal. Det svarer til, at Danmarks økologiske areal kan vokse med op mod 19 procent.

Regeringen og Dansk Folkeparti har fremrykket ekstra midler, så alle landmænd, der opfylder betingelserne, kan få støtte til omlægningen.

Det vækker glæde hos Danmarks Naturfredningsforening, der arbejder for at al landbrug på sigt bliver omlagt til økologi.

- Danmark har brug for mere økologi, for det er bæredygtigt i ordets egentlige betydning. Økologiske landmænd klarer sig økonomisk bedre, der er mere natur på og omkring de økologiske marker og drikkevandet slipper for sprøjtegift, siger Ella Maria Bisschop-Larsen.