Danmark skal reducere CO2-udslippet med 70 procent inden 2030. Derfor opfordrer regeringen landets kommuner til at vælge elbiler, når de køber nye biler til blandt andet hjemmeplejen.

Men i kommunerne har ind til nu kun købt 1.250 elbiler. Det svarer til 5,4 procent af kommunernes person- og varebiler, viser en opgørelse fra De Danske Bilimportører.

- Det er næsten kriminelt i en tid, hvor vi alle må vende hver en sten for at nå i mål. Levetiden for nye biler i Danmark er 12-14 år, så de biler kommunerne køber i dag vil med høj sandsynlighed også køre rundt efter 2030, siger Lasse Jesper Pedersen, der er klimapolitisk seniorrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.

- Staten og kommunerne bør gå forrest i den grønne omstilling – men det er bare sjældent det, vi ser i praksis, siger han.

Borgmester: Vi skal undgå fantasiprojekter

Der er flere eksempler på, at kommuner ignorerer regeringens opfordringer og fravælger elbiler. Senest kunne TV 2 Fyn berette, at Assens valgte benzinbiler, da de for nyligt skiftede alle biler i kommunens hjemmepleje ud.

Kun hver 19. bil er en elbil

Landets kommuner har tilsammen 23.349 person- og varebiler. De er fordelt således:

  • 9.372 benzinbiler (40,1%)
  • 12.539 dieselbiler (53,7%)
  • 26 plug-in hybridbiler (0,1%)
  • 1.250 elbiler (5,4%)
  • 120 gas (0,5%)
  • 42 brint (0,2%)

Kilde: De Danske Bilimportører, juni 2020

- Som kommune er vi nødt til at holde begge ben på jorden. Vi kan komme til at gennemføre nogle fantasiprojekter, der falder til jorden, fordi det viser sig, at det i virkeligheden ikke kan lade sig gøre, siger Assens borgmester Søren Steen Andersen til TV 2 Fyn.

Men den forklaring giver Lasse Jesper Pedersen fra Danmarks Naturfredningsforening ikke meget for.

- Elbiler er billigere i drift og har i dag så god rækkevidde, at de sagtens kan dække kommunernes kørselsbehov. Kommunerne bør være med til at dræbe myterne om elbiler – ikke fodre dem, siger han.