Reglen om at komme i niveau med fuglen gælder også for billeder af flyvende fugle. Her er det en gåsegrib, der er fotograferet fra kanten af en klippeslugt.

Med kameraet kan du gå på opdagelse i naturen og være heldig at fange billeder af fugle og dyr, der ellers hurtigt forsvinder igen. Hvis du får taget gode naturfotografier, så er det ligesom at tage oplevelsen med hjem, fortæller naturfotografen Mads Syndergaard:

- Det er ligesom at samle på naturen, når man fotografere den. Men det handler ikke kun om at komme hjem med gode fotos. Jeg synes faktisk, at oplevelsen ved at sidde i fotoskjul og vente på det rigtige motiv er noget af det bedste ved at fotografere fugle og dyr, siger han.

Med 7 forskellige fotoråd klæder Mads Syndergaard dig på til at gå ud i naturen og fotografere fugle og dyr, så hurtige snapshots kan blive til storslåede naturfotografier.

Læs også: Lær fuglene at kende.

Få kontakt med motivet

Når du fotograferer fugle og dyr i naturen, er det afgørende at fotoet gør indtryk på beskueren.

- Det handler om at se og fastfryse et øjeblik, der får os som beskuere til at få en følelsesmæssig kontakt. For eksempel når fuglen gør noget som vi kan forestille os at gøre selv. Det kan både være noget sødt, som når den fodrer eller rengør sine små unger eller når den sidder og skutter sig i øsregn. Men det kan også være hvis den sluger noget som ser ulækkert ud, siger Mads Syndergaard.

Tinksmeden er sprængfyldt med hormoner, og parrer sig med sin udkårne nede mellem sivene om et øjeblik.
Foto: Mads Syndergaard

Denne kontakt til motivet afhænger især af afstand og billedvinkel. For hvis motivet er langt væk, og dermed ikke ses tydeligt, opstår den følelsesmæssige kontakt ikke til den, der ser fotoet. Derfor er det vigtigt, at komme tæt på eller bruge et godt zoom-objektiv, hvis du har et systemkamera.

I forhold til billedvinkel, får du det bedste resultat ved at fotografere fugle og dyr i øjenhøjde. Så det gælder om at ligge nede på jorden for at få seværdige billeder af motivet.

Særligt med vadefugle er det vigtigt at komme ned på maven, og så behøver man i mange tilfælde heller ikke et skjul, som det ellers er nødvendigt med de fleste fugle. Når du ligger dig ned og tidevandet er stigende, så lokkes fuglene helt tæt på, og du kan fange de flotteste fotos af dem uden større anstrengelser.

Den rigtige belysning

Mange nybegyndere koncentrerer sig om at få et skarpt, velbelyst billede hvor fuglen eller dyret fylder hele billedet. Men det giver som regel lidt flade og uinteressante billeder, når de er taget midt på dagen i kraftigt lys.

En hovedregel er, at hvis solen er fremme bør billedet tages i morgen- eller aftenbelysning. Og det gælder både for fugle- og dyrefotos, for landskaber og for makrofotos i naturen.

Den Islandske ryle i strandkanten, hvor fotografen ligger fladt på maven i aftenens sidste sollys.
Foto: Mads Syndergaard

Der findes en hjemmeside, og en app ved navn TPE (The Photographers Ephemeris), hvor du kan planlægge fotos i forhold til solens stilling, hvor som helst på jorden. Med den kan du se, hvor solen står op og går ned, og planlægge dine fotos derefter. Når du har styr på det, skal solen helst komme enten lige bagfra, eller næsten lige forfra for at skabe et billede med god belysning.

På overskyede dage kan du eksperimentere mere. Først og fremmest fordi det dæmpede lys er godt at fotografere i, men også fordi at regnen gør noget helt særligt ved motivet. Forestil dig at fotografere en helt gennemblødt fugl, der ryster regnen af sig.

Sid i skjul og vent

De bedste fotos af fugle og dyr kræver tålmodighed i skjul. For vilde fugle og dyr har stor respekt for mennesker og gemmer sig allerede næsten inden du har fået øje på dem. En gåtur i skoven eller på stranden med kameraet over skulderen, fører sjældent til seværdige billeder, fordi motiverne flygter inden du kommer på nært hold.

Læs også: Vi arbejder for - Hare i Danmark.

Du kan sidde i skjul i naturen, men det bedste er faktisk at have et fotoskjul – enten et du sætter op, når du skal fotografere eller et fast skjul, der er bygget til formålet.

Det nemmeste mobile fotoskjul er et telt, fordi det hurtigt kan sættes op og tages ned igen. Nogle naturfotografer har også gode oplevelser med at sidde i skjul i en bil, for at tage billeder dyr og fugle, der ikke lever på jorden.

Lav dit eget fotoskjul

Et fast fotoskjul giver som regel lidt bedre resultater, fordi dyr og fugle bliver mere vant til det, og dermed får du hurtigere fanget gode billeder af dem. Et fast skjul kan være et legehus, shelter eller du kan bygge dit eget. Hvis du bygger et fotoskjul, så sørg for at det tåler al slags vejr og at det både er muligt at ligge ned og sidde op at fotografere.

Rundt omkring i verdenen kan man også leje sig ind i fotoskjul, men det tilbud findes ikke i Danmark på nuværende tidspunkt. Det kan du undersøge nærmere, hvis du skal ud og rejse med dit kamera. De fleste steder kaldes det ”photography hides”, og der er mulighed for at leje dem i flere naturområder.

Mange synes at det kræver for lang tid at sidde i skjul, fordi man ofte bruger meget længere tid på at vente end på at fotografere. Men tiden er sjældent spildt, for ofte lærer man en masse af at ligge i skjul samtidig med at det er her man får de største naturoplevelser.

Mads Syndergaard påpeger, at tiden i skjul gør, man bliver mere bevidst om adfærden af det dyr eller den fugl, du søger. Og derudover giver tiden mulighed for at eksperimentere med belysning og kameraindstillinger.

Skyd fotos i serier

Den juvenile Islandske ryle roder stranden igennem for at finde føde.
Foto: Mads Syndergaard

Når fuglen eller dyret endelig er der, gælder det om at skyde mange billeder. Jo hurtigere kameraet er, jo større er chancen for at få lige dét ene billede, som er helt specielt. Hold øje med bevægelse og adfærd, og hold knappen nede, når der sker noget. For adfærdsbilleder er langt mere interessante end rene portrætter.

Ved at skyde i serier kommer du hjem med meget fotomateriale, hvor du måske kun kan bruge enkelte billeder. Bagefter kræver det en del arbejde at udvælge de allerbedste billeder, hvor det kan være helt små detaljer der adskiller dem fra hinanden.

Skarpe fuglebilleder

Målet ved at fotografere er at skabe billeder som andre har lyst til at se på. Det betyder ikke at billedet altid skal være skarpt, men der skal være en god grund bag, hvis det ikke er det.

En tommelfingerregel er, at du skal være i stand til at tage det knivskarpe billede, inden du eksperimenterer med det kunstneriske udtryk, som kan opnås med uskarpe billeder – for ellers kan det virke som om, at det er sjusket fotograferet.

Når du fotograferer fugle og dyr, gælder det næsten uden undtagelse, at øjet skal være knivskarpt, ellers virker billedet ikke. Dermed frasorterer vi alle billeder hvor uskarpheden skyldes manglende fokus, og billeder som er rystede, fordi disse også vil have uskarpt øje. Derimod kan det sagtens fungerer med et billede, hvor alt andet end øjet er uskarpt.

En brushane fanget mellem tørre strå.
Foto: Mads Syndergaard

Det bedste udstyr til fugle- og dyrefoto

Systemkameraer er det bedste til at fotografere dyr og fugle, fordi man kan udskifte objektivet og på den måde bruge det objektiv, der er mest optimalt i forhold til motivet, man vil fange. Objektiver har navn efter deres brændvidde og deres maksimale blændeåbning, det vil sige hvordan de ”ser verden”, og hvor meget lys de kan lukke ind.

De fleste objektiver har variabel brændvidde – de kaldes dem for zoom-objektiver. Det modsatte af zooms er objektiver med fast brændvidde, de betegnes ofte med deres engelske navn primes.

Det er meget sværere, og dermed dyrere, at lave zoom-objektiver der er super skarpe, end det er at lave primes. Det betyder, at billige zooms ikke er lige så skarpe som billige primes. I den lave ende af brændviddeskalaen er det ikke særligt synligt, så en billig vidvinkel-zoom kan være en glimrende idé, vurderer Mads Syndergaard.

Har objektivet en brændvidde på mindre end ca. 50mm kalder vi det for en vidvinkel, mens brændvidder over ca. 50mm kaldes teler eller telezooms. Førstnævnte er især velegnede til landskaber, og nærbilleder af f.eks. arkitektur, mens teler eller telezooms, er nødvendige når du vil tage nærbilleder af sky fugle og dyr.

Både vidvinkel- og teleobjektiver er uforholdsmæssigt dyre, når deres maksimale blændeåbning skal op omkring f4 eller endnu bedre. Men et lysstærkt objektiv er afgørende for at tage billeder under dårlige lysforhold, hvilket typisk er vilkårene når man skal fotograferer fugle og dyr ved solnedgang og solopgang. Derfor kan det være en god idé at anskaffe sig det mest lysstærke objektiv, som du har råd til.

Til fuglefotos kan objektivet næsten ikke blive for langt, og et 300mm objektiv med en teleconverter (giver 420mm) er nok det mindste der giver mening, hvis du vil fange nogle af de mere sky, danske fugle.

Følg med i Mads Syndergaards naturfotos på Instagram her.