Gå til indhold

DN får nyt logo: Citronsommerfuglen har fløjet for sidste gang

DN får nyt logo: Citronsommerfuglen har fløjet for sidste gang
  • 03. december 2025

Efter 22 år med citronsommerfuglen som logo for Danmarks Naturfredningsforening har den fløjet en sidste gang. For nu går Danmarks største grønne organisation i luften med både nyt logo og ny grafisk identitet.

Danmarks Naturfredningsforening er Danmarks ældste og største grønne organisation med 114 år på benene. Og når man er en moden dame, stiftet af det bedre borgerskab og med naturfredning som forenings-DNA, er logoskift ikke en hverdagsting. I løbet af de seneste to år har organisationen udviklet et nyt logo og en ny identitet med designbureauet Make. Logoet blev udarbejdet med inddragelse fra organisationens politisk valgte og frivillige og er netop stemt igennem på Danmarks Naturfredningsforenings repræsentantskabsmøde.

-Vores logo er et vigtigt symbol for hele organisationen. Det er det, vi bærer på brystet, når vi kæmper for naturen – og det, danskerne skal kende os på. Med sommerfuglen får vi nu et symbol, som både bærer hele vores historie og rummer et stærkt håb om en grønnere fremtid, siger Maria Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening

Sommerfuglen er nyt logo

I designprocessen har organisationen drøftet nye symboler til at erstatte den gamle citronsommerfugl, som har præget organisationens kommunikation siden 2003. Der var både enighed om at sende citronsommerfuglen på vingerne en sidste gang – og samtidig holde fast i sommerfuglen som organisationens nye symbol– men nu uden at være én specifik art.

Todo

Designprocessen har hentet inspiration fra biolog Michael Stoltzes nyeste bog Danske dagsommerfugle – Naturens poesi på vinger, hvor alle danske dagsommerfugle er samlet for at finde frem til nogle træk, der går på tværs af arterne. Michael Stoltze har selv deltaget i designprocessen, er forfatter og mangeårigt medlem af Danmarks Naturfredningsforening. Han siger:

-Sommerfuglen er et fantastisk stærkt symbol for Danmarks Naturfredningsforening, og det nye logo er kraftfuldt i sit udtryk og har elegante linjer, der både er skarpe og organiske. Det ligner en sommerfugl uden at være en bestemt art, og det kan symbolisere alt det, sommerfugle er så gode til: frihed, glæde, styrke, skønhed, sårbarhed og behov for omsorg.

Det nye logo henter desuden inspiration fra fortidens logo fra 1980’erne i den grafiske opsætning og i navnetrækket – og giver mulighed for at opdele Danmarks Naturfredningsforening i tre linjer, så det er lettere at afkode på digitale platforme. Sommerfuglen er valgt, fordi den indkapsler naturen – og kampen for naturen – i sin essens.

Et symbol for natur, håb og forandring

Sommerfuglen er et symbol på håb og regeneration. Den er let og elegant, men rummer også mystik og handlekraft. For med sommerfugleeffekten kan selv et lille vingeslag og små hændelser skabe store forandringer. Sommerfuglen er det mest genkendelige symbol for biodiversitet – og den er naturens eget barometer. Sommerfugle er blandt de første arter, der reagerer på ændringer i økosystemer. Deres tilstedeværelse – eller fravær – er en indikator på naturens tilstand. Det gør sommerfuglen til et symbol på, hvor vigtig og skrøbelig naturens balance er – og dermed også på, hvorfor Danmarks Naturfredningsforening har en vigtig plads i kampen for naturen. Hos Make har det været en spændende designopgave at udvikle nyt logo og identitet til en organisation med så meget historie og demokratisk engagement – midt i en tid, hvor natur, biodiversitet, klima og miljø er blandt de mest presserende globale og nationale dagsordener. Her fortæller Kristoffer Gudbrand, Creative Director hos Make:

-DN har en stærk historie og stor folkelig opbakning. Den nye identitet bygger videre på det grundlag og gør det endnu klarere, hvad DN står for. Vi har designet en ny sommerfugl, der folder vingerne ud og får mere liv – et symbol på håb, forandring og naturens både robuste og skrøbelige væsen. Identiteten styrker fortællingen om grøn handlekraft.