Foto af sønderjysk motorvej: Hjart/Wikipedia commons

Får politikerne deres vilje, kan vi se frem til en ny 40 kilometer lang motorvej vest for Viborg.

Aftalen om at bygge den milliarddyre motorvej er netop blevet skrevet under på Christiansborg. Og det er rigtig dårlige nyheder for Danmarks natur, hvis den bliver gennemført. Sådan lyder det fra Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

- Motorvejen vil være ekstremt negativ for naturen. Den vil endda skære direkte gennem et af Danmarks få store sammenhængende naturområder.

Og samtidig, uddyber præsidenten:

- Motorvejen vil ifølge Vejdirektoratet give et samlet samfundsøkonomisk minus på 3,1 mia. Politikerne har altså valgt at trykke hånd på, at vi nu skal i gang med et motorvejsprojekt, der ikke kun giver kæmpe minus på det grønne, men også kæmpe minus på vores økonomi i Danmark. Det er på alle måder helt meningsløst.

Lige igennem naturområder

Den nye motorvejsstrækning mellem småbyerne Løvel og Klode Mølle er tættere på at blive til virkelighed, efter forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 netop er blevet enige om projektet. Men projektet er først hugget i sten, hvis planen bliver stemt igennem som lov i Folketinget.

Motorvejen vil skære igennem 40 kilometer af Midtjyllands store, sammenhængende naturlandskaber. Noget, der ellers er meget lidt af i Danmark.

Motorvejen vil på den måde fungere som en barriere, der opdeler naturen. Det får kæmpe konsekvenser for biodiversiteten – det ved vi fra tidligere infrastrukturprojekter, der på den måde fragmenterer naturen.

Det isolerer artsbestande og forhindrer fri adgang. Fragmentering af naturen er i forvejen den helt store trussel mod Danmarks arter.

Konsekvenser for klimaet

Motorvejen vil eksempelvis gå lige igennem levestederne for en stor bestand af kronvildt. Den vil også lige snitte naturområdet omkring den spektakulære Hald Sø. Projektet er tilrettelagt sådan, at det lige akkurat ikke skærer igennem naturen der – men larmen fra motorvejen vil kunne høres i det velbesøgte naturområde.

alt
Anders Vogel
Presse- og kommunikationsrådgiver

Og samtidig er det ikke kun naturkonsekvenserne, der er uoverstigelige. Klimakonsekvenserne vil også være betragtelige og helt ude af trit med de målsætninger, der er blevet vedtaget af politikerne, siger Maria Reumert Gjerding:

- Vi lever i en tid, hvor vi akut skal skære ned på vores klimaaftryk og hvor vi skal redde de stumper, der er tilbage af vores natur og miljø. Samtidig skal vi passe på vores økonomi, fordi vi står over for enorme investeringer i bl.a. forsvar og sikkerhed, siger præsidenten.

Der findes et alternativ

En lignende kritik lød i efteråret i et høringssvar fra Styrelsen for Grøn Arealomlægning, der anbefalede politikerne at lade være med at bygge en ny motorvej.

Anbefalingen gives ikke alene under hensynet til områdernes store og meget væsentlige landskabelige og geologiske værdier, men også ud fra ønsket om at friholde større sammenhængende landskaber, der stadig er uberørte af store tekniske anlæg som motorveje," skrev styrelsen her.

Og noget af det mærkeligste ved motorvejsprojektet er, siger Maria Reumert Gjerding, at der findes udmærkede alternativer. F.eks. at udbygge den hovedvej, der allerede løber på strækningen mellem de to byer.

Udvidelse af de eksisterende veje vil være en videreførelse af en naturlig udvikling og vil derfor heller ikke påføre landskab og natur så store ødelæggelser, som tilfældet vil være med en hel ny linjeføring vest for byen, mener hun.

Det alternative forslag kan du læse mere om hos Danmarks Naturfredningsforening Viborg.