Madpakker ryger på gulvet, der bliver svaret igen, og decibeltallet kommer så langt op, at det snart ikke er sundhedsmæssigt forsvarligt.

Børnefamilier går igennem lidt af hvert på en almindelig uge, og uro og konflikt er ofte en del af hverdagen.

Men i naturen ser det helt anderledes ud. Det er i hvert fald tendensen i en ny undersøgelse, hvor over 1000 forældre har svaret på spørgsmål om deres børns forhold til naturen.

Her siger mange forældre, at de oplever, at deres børn er både gladere, mere afslappede og mere nærværende, når de er i naturen. Og at effekterne også kan ses efter selve turen.

Mia Husted forsker i pædagogik på Københavns Professionshøjskole og har stået i spidsen for flere forskningsprojekter om børns forhold til naturen - især i dagtilbud. Hun mener, der er en helt særlig grund til, at naturen virker til at have positive effekter på børnene.

- I naturen kan børn fylde mere, og det enkelte barn kan blive set på en anden måde. Der er højere til loftet og nogle helt andre forventninger til barnet. I naturen er det ikke nødvendigvis dårlig opførsel at være impulsstyret, løbe rundt eller råbe højt. Det er det nok i en treværelses lejlighed, siger Mia Husted.

Søger mindre Ipad og konflikt

Undersøgelsen, som over 1000 forældre har deltaget i, er lavet af Epinion for Danmarks Naturfredningsforening i anledning af, at der i hele uge 36 er Naturens Uge. Her skal 145.000 børn med deres pædagoger eller lærere ud i naturen, ligesom der er arrangementer hele ugen for familier.

Og skal man tro undersøgelsen, så er det godt givet ud at planlægge den tur i naturen. Mens næsten halvdelen af forældrene oplever deres børn som gladere i naturen, siger mere end hver tredje, at de har bedre samtaler med deres børn i naturen, hvor de i øvrigt efterspørger mindre skærm.

Omkring halvdelen af forældrene oplever børnene som roligere og mindre konfliktparate i og efter en tur i naturen.

Gratis arrangementer hele Naturens Uge

Vi fejrer og hylder alt det, naturen kan give os - både børn og voksne! Vil du være med til at vandre i skoven, plukke bær og svampe eller undersøge livet under overfladen?

Så find et arrangement nær dig. Naturens Uge foregår hele uge 36, mellem den 1. og 7. september, og alt er gratis!

Mia Husted har ikke lavet forskning på forældre, men hun ved en masse om pædagogers oplevelse af børn i naturen. Og pædagogerne oplever sjovt nok børnene på samme måde, som forældrene gør.

- Både børn og pædagoger elsker at rykke udenfor. Det er sjældent at nogen kommer skuffede hjem fra skoven, det kan vi helt konkret se af vores følgeforskning på konkrete projekter.

- Den helt store årsag til, at pædagoger ikke gør det mere, er manglende ressourcer.

At forældrene oplever, at børn spørger mindre efter skærm, overrasker heller ikke Mia Husted:

- Jeg tror, tallene skal ses som et udtryk for, at alle de distraktioner og stressende faktorer, der normalt er i dagligdagen, ophører i naturen. Man kan også se i undersøgelsen, at forældrene er glade for, at deres børn er i naturen, og at de gerne selv vil derud mere. Så man kan godt se tallene som et lille oprør eller kritik mod den hverdagstrummerum og struktur, mange oplever at sidde fast i.

Andre muligheder for læring

Samtidig tilbyder naturen en helt anden form for læring, end man kan få indendørs, siger Mia Husted.

- Lego kan meget, men i skoven bliver dilemmaerne og beslutningerne på en måde vigtigere for barnet – de trænger sig mere på. Der er rum til at eksperimentere og lave forsøg på en anden måde, end når rammerne er mere faste indendørs, siger Mia Husted, der giver et eksempel:

- I forbindelse med et forsknings- og udviklingsprojekt, var to børnehavebørn ved at bygge en ø af mos ude i en lille å i skoven. En pædagog opdager, at der gemte sig en skolopender i mosset, og et tredje barn byder ind og foreslår, at de ikke tager mere af mosset, fordi det er nogens hjem. Børnene fandt så frem til, at det nok var bedst at stoppe med at bygge en ø af mos, fordi de fandt ud af, at der faktisk bor nogen i mosset.

På den måde lærer børnene meget direkte at passe på deres omgivelser. Og det r faktisk noget meget dansk, påpeger forskeren:

- I Danmark og i norden har vi en tradition for natur-pædagogik og ude-pædagogik på en helt anden måde, end de har i f.eks. Kina eller USA. Respekten, interessen og omsorgen for natur ligger meget indlejret i vores kultur, og dermed også pædagogernes praksis.

Om undersøgelsen

Spørgeundersøgelsen er lavet af Epinion for Danmarks Naturfredningsforening i sommeren 2025 og inkluderer svar fra omkring 1000 forældre med børn i forskellige aldre.

Undersøgelsen viser blandt andet:

  • Mange forældre oplever både, at deres børn er mere aktive, når de er i naturen (69%), og at de er mere glade (43%) og nysgerrige (47%). Samtidig oplever en stor del af forældrene, at de har bedre samtaler med deres børn, når de er i naturen (35%), og at deres børn er mere nærværende, når de er i naturen (33%).
  • Mange forældre oplever, at de positive effekter, naturen har på deres børn, mens de er ude i naturen, også fortsætter efter, de er kommet hjem. Forældrene oplever særligt, at deres børn er mere rolige og afslappede (41%) og at de er gladere (36%) efter, de har været i naturen. 15% oplever ikke, at det påvirker deres børn, at de har været i naturen
  • De fleste forældre oplever, at deres børn er interesserede i naturen (76%), og mere end halvdelen (55%) oplever færre konflikter i naturen end derhjemme.
alt
Mirella Engelbrecht Fruergaard
Projektleder
  • E-mailadresse
  • Mobil
    +45 31 39 44 37
alt
Emilie Palm Olesen
Digital journalist
  • E-mailadresse
  • Mobil
    +45 31 46 00 80