Har du fået noget af naturen, skal du give noget tilbage
Gamle sagn og eventyr gemmer på sandheder om vores forhold til naturen. Det er omdrejningspunktet i Charlotte Weitzes nye roman Ulvemælk – en magisk fortælling om fortid, fremtid og natur.For omkring 5.000 år siden var det meste af Danmark dækket af skov. Men efterhånden som der kom flere mennesker, blev der brug for tømmer til huse, brændsel og krigsførelse. Omkring år 1800 var der kun omkring 3 pct. af den oprindelige skov tilbage, og størstedelen af Jylland var i stedet dækket af lyngklædt hede. Indtil også den måtte vige – denne gang for dyrkede marker.
Men hvad nu, hvis det hele begyndte forfra? Hvis Jylland igen blev dækket af skov? Den tanke slog ned i forfatter Charlotte Weitze under hendes research til romanen ’Ulvemælk’, som udkom i slutningen af januar.
Natur og Miljø
Artiklen blev først bragt i vores medlemsmagasin Natur og Miljø.
Vil du modtage magasinet direkte i din postkasse og samtidig støtte en god sag?
Fortid og fremtid mødes i skoven
Bogen er en krydsfortælling, der på skift foregår i slutningen af 1800-tallet og i år 2040. Den historiske del handler om en virkelig person, folkemindesamleren Evald Tang Kristensen, og er delvist en gendigtning af hans egne optegnelser over sit liv. Nærfremtidsfortællingen handler om forfatteren Inga, der har mistet sit erhverv til kunstig intelligens. Begge historier udspiller sig det samme sted i Jylland og fletter sig ind i hinanden gennem en blanding af naturbeskrivelser, ulve og magi.
Det er Charlotte Weitzes syvende roman, og som alle hendes forrige bøger handler den i høj grad om forholdet mellem mennesker og natur, for Charlotte Weitze har altid følt sig forbundet med naturen og er dybt optaget af, hvordan vi kan overkomme klima- og økokrisen.
- Når man har sådan et forhold til naturen, som jeg har, og oplever, at den bliver trængt, så får man lyst til at beskæftige sig med den, siger Charlotte Weitze.
Naturen forsvinder
Oprindelig troede hun, at hun skulle skrive en historisk roman om Evald Tang Kristensen, der levede mellem 1843 og 1929, og som hun stiftede bekendtskab med, da hun for mange år siden læste folkloristik (tidligere folkemindevidenskab) på Københavns Universitet.
Evald Tang Kristensen var uddannet lærer, og som 29-årig begyndte han at gå rundt til husmandssteder og gårde på den jyske hede og samle eventyr, remser, ordsprog, viser og gåder, som var blevet overleveret fra generation til generation, med det formål at bevare folkearven og den kultur, han selv var en del af.
Han gik i al slags vejr, særligt om aftenen ved vintertide. I løbet af cirka 50 år indsamlede han stof fra i alt omkring 6.500 mennesker. Omkring halvdelen af dem besøgte han personligt og nedfældede omhyggeligt alt, hvad de fortalte ham. Det blev til 24.000 håndskrevne sider. En del af det blev udgivet i bogform. Faktisk betragtes han i dag som intet mindre end den største folkemindesamler i den vestlige verden. Alligevel er det de færreste danskere, der har hørt om ham, og det er ærgerligt, mener Charlotte Weitze.
- Evald Tang Kristensen var den store helt i dansk folkemindevidenskab, og i lang tid havde jeg derfor en idé om, at jeg skulle skrive en bog om ham. Men det var, som om det ikke var nok. Der spøgte hele tiden en historie, der skulle foregå i fremtiden, men jeg kunne ikke helt se, hvordan de to historier koblede sig til hinanden.
Men det kom de til – på flere planer, opdagede hun.
- Jeg fandt ud af, at naturen virkelig var under forandring i slutningen af 1800-tallet. Heden var ved at forsvinde, man drænede moser, så man kunne dyrke jorden, fortæller hun.
I dag er der mindre end en tiendedel af den oprindelige hede tilbage, og det inspirerede Charlotte Weitze til at lege med tanken om, at den jyske natur endnu en gang undergår en kæmpe menneskeskabt forandring – denne gang på grund af klimaforandringerne.
- Hvilken slags samfund ville vi få, hvis hele Jylland igen var dækket af skov? Selvom vi ved, at vi skal gøre noget i forhold til naturen, så er det også lidt udefinerbart, hvordan verden vil blive,siger forfatteren, der i romanen har forsøgt at forestille sig, hvordan det kan se ud.
Et Jylland dækket af skov
I 2040 er både hede og marker derfor væk, og hele Jylland er dækket af en stor, tæt, hurtigvoksende skov, som er blevet plantet for at nå 2030-målet om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 pct. Et ikke helt urealistisk scenarie, mener forfatteren, fordi
- skovplantning er en supergod løsning i forhold til både klima- og økokrise.
- Men det er jo ikke sikkert, at alt bliver superlykkeligt, selvom man har løst noget af klima- og økokrisen. Der vil også være en pris at betale, tilføjer hun og nævner Ingas grandfætter i bogen, som har nedlagt sit svinebrug med 4.000 svin og nu kun har nogle får gående.
- Hvad sker der, når man har mistet et landbrug, som ens familie gennem mange, mange generationer har drevet? Hvad bliver man så? Funderer hun. Og så drager hun endnu en parallel til det opbrud, der fandt sted på Evald Tang Kristensens tid:
- Samtidig med at heden blev opdyrket op gennem 1800-tallet, flyttede mange til byerne og blev mere boglige, så folketroen og de mundtlige overleveringer efterhånden forsvandt, siger hun og fortæller, at Evald Tang Kristensen mente, at det sammen med fremkomsten af videnskab og nye teknologier ville fremmedgøre folk, så de mistede samhørigheden med jorden, årets gang og den gamle forestillingsverden.
Teknologien overtager
I 2040-delen af romanen har kunstig intelligens overtaget historiefortællingen og er blevet en fuldt integreret del af livet. Skærmene har fået følgeskab af 3D-briller og -handsker, som gør folk i stand til at sanse verden mere intenst, men måske også mindre autentisk? AI er en slags Big Brother, der altid står til rådighed med svar, gode råd og løsninger baseret på algoritmer, så man næsten slipper for at tænke selv.
Blå bog
Charlotte Weitze
- Født: 12. april 1974 i Kongens Lyngby
- Uddannelse: Cand.mag. i folkloristik fra Københavns Universitet, 2004.
- Litteraturpriser: BogForums Debutantpris, 1996. Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat, 1997. Ole Wahls Legat, 2004. Årets Frederiksberg Talent, 2004.
- Charlotte Weitze har været skønlitterær forfatter siden 1996. Hun har udgivet nogle af Danmarks første ’klimaromaner’, blandt andet ’Den afskyelige’ (2016) og ’Rosarium’ (2021). De fleste af hendes bøger har menneskets forhold til naturen som omdrejningspunkt.
- Charlotte Weitze er en del af sammenslutningen ’Forfattere ser grønt’, der kæmper imod biodiversitets- og klimakrisen.
- Sammen med sin mand, Jacob Antvorskov, har hun siden 2009 arbejdet på at nedbringe familiens CO2-udledning med 70 pct. inden 2030. I 2024 havde de reduceret deres udledning med 50 pct. Hvordan de har gjort, kan man følge med i på www.2030-planen.dk.
- Charlotte Weitze bor med sin familie på landet tæt på Lammefjorden.
- Vi ved egentlig ikke, hvad vi har kastet os ud i med AI, så jeg syntes også, det var vigtigt at udforske, hvad der sker, hvis det bliver endnu mere omfattende. Hvad mister vi, og hvad får vi? spørger Charlotte Weitze.
- Når vi f.eks. forærer vores data til AI til gengæld for at få vores ønsker opfyldt, sker der en byttehandel. Sådan er det ofte også i den gamle danske folketro. Hvis man f.eks. får noget af bjergfolket og ikke giver noget tilbage, så risikerer man at skulle danse sig til døde, eller at ens kvæg bliver sygt eller sådan noget.
Og den slags historier ser Charlotte Weitze som et billede på menneskets forhold til naturen.
- Der er altid en forhandling. Hvis man får noget af naturen, skal man give noget tilbage, og man må ikke være for grådig. Det er måske en gammel menneskelig iagttagelse, og den viden havde de på Evalds tid, fordi de boede i naturen og var afhængige af den. Vi er stadig afhængige af naturen, men det er meget abstrakt. Når vi går ned og køber mad i supermarkedet, har vi også taget noget fra naturen, men det tænker vi ikke over, og det er nok den der naturforbundethed, som er gået tabt.
Hvorfor bogen hedder 'Ulvemælk', vil Charlotte Weitze ikke afsløre. Det vil være for stor en plotspoiler. Men hun vil gerne røbe, at ulvemælk er navnet på en plante, der også kaldes vortemælk. Og det er heller ingen hemmelighed, at ulve i mange afskygninger spiller en nøglerolle i romanen.
- I den her skov i Jylland i 2040 er der selvfølgelig kommet en masse vilde dyr, også ulve, og ligesom i dag er det ikke alle, der er lige glade for dem. Ulven bliver derfor et billede på, at naturen også er farlig. Og den er fuld af død, hvilket er vigtigt, for det nye vokser frem af det døde. Så hvis vi skal have naturen tilbage, og det skal være en rigtig god, sund natur, så må vi også tage de farlige elementer med og lære at forholde os til dem.
I romanen rumsterer også en anden slags ulv. Evald indsamler nemlig ikke kun andres eventyr, sagn og fortællinger. Han bliver selv en del af en magisk historie, som ophæver fortid og fremtid, blander drøm og virkelighed og binder de to hovedpersoner tæt sammen.
En tilbagevendende drøm
På Evalds tid boede der (i virkeligheden) en kone ved navn Ane Povlsdatter i det hus i Tværmose, som i romanen nu er Ingas. Ane var rig på ulvehistorier, så Evald besøgte hende flere gange i virkeligheden – og måske også i drømme? En nat ankommer han efter en farefuld tur i snestorm til hendes hus. Men noget er helt forandret:
”Anes hus ligger pludselig i en skov. Sneen er væk, der er små knopper på grenene … Evald prøver at trykke håndtaget ned. Hænderne er behårede, og lange, brune negle vokset frem. Inde i håndfladerne er trædepuder.”
I fremtidshistorien har Inga længe været plaget af en tilbagevendende drøm. Eller er det en drøm? Ved fuldmåne lusker noget omkring ved hendes hus og kradser på døre og vinduer. ”Hans negle må være lange, sådan som de hviner.”
Det er tydeligvis den samme hændelse, de to oplever i hver sin tidslomme. På den måde flettes de to historier ind i hinanden gennem magisk realisme, genren, hvor magien sniger sig ind i en ellers realistisk fortælling.
- I næsten alle de bøger, jeg har skrevet, er der et eventyrligt element. Der er altid nogen, der spørger hvorfor, og mit bedste svar er, at naturen får en stemme i magisk realisme. Menneske og natur bytter en lille smule plads, når naturen får liv og bliver til væsener som en varulv. I realismen er det meget mennesket, der er i forgrunden, siger Charlotte Weitze og tilføjer med et skælmsk smil:
- Og så er det jo også et spørgsmål, om varulve findes.
Af Maja Plesner, Foto Isak Hoffmeyer