Når vi køber et produkt – fx et stykke elektronik, et møbel eller noget tøj – så ved vi godt, at genstanden har en begrænset levetid. Elektronikken bliver forældet, møblet går i stykker og tøjet bliver slidt. Produkterne udtjener deres værnepligt og ender som affald.

Det er sådan det moderne samfund har lært os at forbruge. Vi køber, bruger og smider væk.

Vi fylder verden med ting
Men de fleste er efterhånden også nået til den erkendelse, at denne adfærd ikke kan fortsætte, uden at det har konsekvenser for planeten.

Langt størstedelen af de menneskeskabte genstande, som er produceret igennem de sidste 70 års moderne masseproduktion, findes stadig på planeten den dag i dag. Kun en brøkdel af materialerne kommer via affaldssortering og genanvendelse tilbage i materialestrømmen.

Resten bliver i bedste fald brændt. I værste fald havner de på en lodseplads eller i naturen. Sådan er virkeligheden.

Den usynlige miljøpåvirkning
Hvad de færreste til gengæld er bevidste om er, at de genstande og produkter, vi omgiver os med, ikke først forurener planeten i det øjeblik, vi smider dem ud. Når vi køber en mobiltelefon eller en trøje i en butik, så har produktet allerede genereret en mængde affald og forbrugt en masse ressourcer.

På sin vej til butikshylden har produktet været emballeret i store pakker eller kasser. Og i udvindingen og produktionen af de materialer, som produktet består af, har der været anvendt både vand, brændstof, elektricitet, kemikalier og mange andre ressourcer, som på en eller anden måde påvirker miljøet.

Summen af disse påvirkninger kalder man for produktets økologiske rygsæk, som således er et billede på produktets usynlige miljøpåvirkning.

Den økologiske rygsæk opgøres som den samlede vægt af de materialestrømme, som indgår i produktet, minus selve produktets vægt. Størrelsen på den økologiske rygsæk er en indikator for produktets ressourceeffektivitet, hvor en tung rygsæk viser, at det pågældende produkt har en høj miljøbelastning, og hvor en faldende vægt over tid, indikerer en ressourceeffektivisering i produktionen af produktet.

Vi har et ansvar
Når vi som forbrugere går ud og køber en ny ting, så køber vi altså også produktets økologiske rygsæk. Købet er en del af vores adfærd og dermed bliver miljøpåvirkningen vores ansvar. Derfor er det vigtigt, at vi er bevidste om, hvordan vores valg påvirker miljøet og klimaet, og derfor er det så super vigtigt, at vi tager et personligt opgør med vores overforbrug.


Egen vægt

Økologisk rygsæk

Plast-spand

0,5 kg

26 kg

12 vinglas

2 kg

6 kg

Computer

20 kg

1.500 kg

Guldring

5 g

2.000 kg

Bil

700 kg

70.000 kg

Kilde: Bæredygtig Udvikling