Ifølge regeringens nye klimaplan skal du ikke længere kunne købe en benzin- eller dieselbil i 2030. Og i 2035 lukkes der også ned for hybridbilerne, og herfra er der kun en slags biler på vejene, og de kører på el. Men faktisk er elbilerne og markedet gearet til at kunne køre langt tidligere end det.

- Alle fremskrivninger forudser, at el-biler er fuldt ud konkurrencedygtige på pris, rækkevidde og volumen i forhold til tilsvarende fossilbiler allerede i 2025. Derfor ser vi ingen grund til, at der skal rulle nye fossilbiler ud på vejene efter 2025, siger klima- og energipolitisk rådgiver hos Danmarks Naturfredningsforening Lasse Jesper Pedersen.

El-biler er fortsat relativt dyre, men i det samlede billede vil en el-bil ofte koste omtrent det samme som en bil, der kører på fossile brændstoffer. Det vil den, fordi pris pr. km er lavere, fordi du betaler mindre i grøn ejerafgift, fordi forsikringen ofte er billigere, og fordi udgifterne til service og reparationer er lavere.

Læs også: Klimaplan mangler ambitioner

Benzin og diesel driver hybridbilerne

Regeringen vil lade hybridbiler køre på de danske veje endnu længere end fossilbiler. Det er på trods af, at hybridbiler primært kører på fossile brændstoffer.

- 75 procent af tiden kører hybridbiler på det fossile brændstof, og de udleder i princippet tæt på lige så meget CO2 som en tilsvarende fossilbil. Derfor ser vi ingen grund til, at hybriderne ikke skal ud samtidig med de fossile. Fra midten af 20’erne er el-biler den eneste rigtige løsning, fortæller Lasse Jesper Pedersen.

Dog påpeger han, at det kan give mening at købe en plug-in-hybridbil, hvis man vil købe bil inden for de næste par år. Modsat en ren hybridbil er den primære drivkraft i plug-in-hybridrene el.

El-biler fungerer i hverdagen

Plug-in-hybridbilen udleder i gennemsnit mere CO2 end elbilerne, men mindre end de rene hybrider. Derfor kan plug-in-hybriden være et godt springbræt i forhold til at købe en ren el-bil, mens man venter på, at der kommer mere vedvarende energi i elforsyningen, og at rækkevidden for el-biler kommer lidt op.

Læs også: Derfor skal vi holde os under 1,5 grader

alt
Lasse Jesper Bering Pedersen
Klima- og energipolitisk seniorrådgiver

Dog mener Lasse Jesper Pedersen, at man ikke behøver at være bekymret for en el-bils rækkevidde i hverdagen.

- Rækkevidden for el-biler er i mange tilfælde en mental barriere og ikke en fysisk barriere, da gennemsnitsdanskeren kører under 50 km om dagen. I hverdagen er el-bilen altid fuldt opladt, når vi skal bruge den. Det er kun på de lange ture, at vi skal planlægge opladningen ind, forklarer han.

Kender du forskel?

El-bil

El-biler kører kun på el og har en el-motor, hvor biler, der kører på fossile brændstoffer, har en forbrændingsmotor.

Dog har el-biler et stort batteri, som er relativt miljø- og klimabelastende at producere.

I dag har vi ni forskellige el-biler at vælge mellem. I 2019 vil der være cirka 20, og i 2020 får vi cirka 40. Det forventes, at elbilerne allerede i 2025 vil være fuldt ud konkurrencedygtige på pris og rækkevidde.

Hybridbil

Hybridbiler har både en forbrændingsmotor og en el-motor. Den kører på fossile brændstoffer 75 procent af tiden og får el fra dens kørsel – altså når den kører på forbrændingsmotoren, og når der bremses.

Man kan derfor ikke oplade en hybridbil, som man kan med en el-bil og en plug-in-hybridbil.

Hybridbilen er typisk tungere, og derfor mere energikrævende at drive frem end biler, der kun kører på el.

Plug-in-hybridbil

Plug-in-hybridbiler er drevet af både en forbrændingsmotor og en elektrisk motor, men den kører primært på el.

Når batteriet er fladt, bliver bilen drevet af det fossile brændstof. En plug-in-hybridbil kan oplades ligesom en ren el-bil.