Fossilbiler larmer, sviner, koster liv – og de burde være fortid! Sådan startede kampagnen ’Farvel til fossilbilerne’ for 14 dage siden. Og noget tyder på, at mange danskere er klar til at skifte fossilbilen ud med en elbil.

I løbet af kampagnen har 7.867 danskere deltaget i konkurrencen om at vinde en elbil i en måned eller en af de 200 andenpræmier: En elbil i en dag.

Den store interesse har været en positiv overraskelse for Danmarks Naturfredningsforening, Clever, der leverer ladeløsninger til elbiler og energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE, der står bag kampagnen.

- Vi er rigtig glade for, at så mange danskere har deltaget. Det giver et klart fingerpeg om, at de er klar til at gøre en indsats for at mindske det stigende CO2-udslip og de fatale konsekvenser det har for kloden, siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding, og fortsætter:

- Vi er den første generation, der mærker konsekvenserne af klimaforandringerne, og den sidste generation, der kan gøre noget ved problemet. Vi har en bunden opgave med at omstille transportsektoren, og her er elbiler en oplagt del af løsningen.

Det er nødvendigt at komme ud og sidde i én

Undervejs i kampagnen har samarbejdsparterne punkteret de tre største myter om elbiler samt talt klima og elbiler med prominente elbilentusiaster: tv-vært Anders Lund Madsen, tegner Anders Morgenthaler og Connie Hedegaard, der er formand for den grønne tænketank Concito.

- Jeg føler mig overbevist om, at de mange danskere, der nu får muligheden for at prøve en elbil, vil få samme aha-oplevelse, som Anders Lund Madsen fik på sin første tur i elbil, siger Clevers administrerende direktør Casper Kirketerp-Møller med henvisning kampagnens car pool-video, der lige nu deles flittigt på de sociale medier.

I videoen siger Anders Lund Madsen nemlig:

- Jeg fandt ud af, at jeg ville have en elbil, da jeg var ude at køre i en. Det var virkelig nødvendigt at komme ind og sidde i en. Så derfor tror jeg, at os, der har en elbil, skal lave sådan en slags Jehovas Vidner – bare uden Jehova. Køre rundt og spørge: vil du ikke ud at prøve en tur?

Danmarks Naturfredningsforening, Clever og SEAS-NVE har sørget for at 201 danskere nu kan prøve en elbil i en måned eller en dag. Men det matcher slet ikke den store interesse, der har været.

De tre største myter om elbiler der nu er punkteret

  1. MYTE: Elbiler er slet ikke klimavenlige
    FAKTA :
    Selvom batteriet, produktionen og opladningen koster på klimaregnskabet, så er elbilen mere end dobbelt så klimavenlig som en ny fossilbil. Læs mere her.
  2. MYTE: Elbiler kan ikke køre langt nok
    FAKTA:
    Alle nye elbiler kører over 200 km på én opladning, og det dækker langt de flestes kørselsbehov: En dansker kører i snit 38,5 km om dagen, og over halvdelen af danskernes køreture er kortere end 10 km. Læs mere her.
  3. MYTE: Elbiler er for dyre
    FAKTA:
    Elbiler er den billigste biltype! Det viser to uafhængige undersøgelser, der medregner alle udgifter fra anskaffelse til forbrug og drift. Læs mere her.

- Nu står vi med lige under 8.000 tilmeldinger og er trukket i arbejdstøjet for at undersøge, om vi kan finde flere køreture for at indfri den store interesse hos flest mulige danskere, siger Casper Kirketerp-Møller.

Elbiler batter for klimaet

I oktober lancerede regeringen sit ambitiøse mål om et dansk forbud mod salg af nye fossilbiler, og i alt en million elbiler i 2030.

Danmarks Naturfredningsforening, Clever og SEAS-NVE gik sammen om kampagnen for at gøre visionen til virkelighed hurtigst muligt.

Fossilbiler står for ca. halvdelen af transportens klimabelastning i Danmark. Og ifølge Klimarådets uafhængige eksperter er elbiler en af de løsninger, der for alvor batter.

Samlet set udleder en elbil i Danmark i dag kun halvt så mange klimagasser som de mest energieffektive fossilbiler. Men efterhånden som de europæiske lande får mere vedvarende energi i deres energiforsyning vil elbilernes CO2-udledning nærme sig ganske få gram.

-Vi arbejder med at sikre, at opladningen af fremtidens elbiler kommer fra vedvarende energikilder som vind ligesom vi påtager os opgaven med at få den samfundskritiske infrastruktur klar til statsministerens en million elbiler i 2030 - og dermed de elbiler, som vi alle sammen kommer til at køre i i nær fremtid, siger Rikke Harbo Trikker, kommunikationschef i SEAS-NVE.